Ostatnie dni lata

Rys przygody do gry „Witcher RPG”

Wstęp

Kagen to miasteczko na Zarzeczu leżące na południowym brzegu Jarugi. Po pokoju cintryjskim stało się ono częścią Temerii i głównym ośrodkiem miejskim dla wszystkich temerskich ziem na południe od Jarugi. Na jego władcę Foltest wybrał jednego ze swoich najbardziej zaufanych ludzi – Trygwarda, zaprawionego w bojach żołnierza, weterana obu wojen północnych. Pod jego panowaniem miasteczko i całe Zarzecze szybko odbudowały się po wojnie, a handel z Cintrą i Beauclaire rozkwitł. Zamek w Kagen oraz liczne przygraniczne stanice wypełniły się bitnymi i dobrze opłacanymi wojakami. Okolica stała się przykładem tego, że “pokój jest dobry dla interesów”.

Wprowadzenie

Nasza przygoda dzieje się mniej więcej w tym samym czasie, w którym król Foltest zbiera armię, by zacząć oblężenie zamku La Valettów. Talar, szef temerskiego wywiadu, wysyła hanzę złożoną z zaufanych (mniej lub bardziej) ludzi do Kagen. Nie podoba mi się, że raporty płynące z miasteczka od szefa jego siatki – Jawnuty (właściciela i karczmarza gospody “Trofiejna”) są od kilku miesięcy zbyt pozytywne. Stary wyga podejrzewa, że w mieście dzieje się coś niedobrego, więc wysyła drużynę, by sprawdzili co się dzieje i wysłali raport. W miasteczku ma się odbyć festyn z okazji siódmych urodzin córki Trygwarda – Jasenki. Bohaterowie będą mieli więc okazję, by niepostrzeżenie przeniknąć do miasta i zbadać sytuację.

Miasto

Kagen nie jest bardzo dużym miastem. W trakcie trwania przygody ma około pięciuset mieszkańców. Niegdyś leżało tylko na południowym brzegu Jarugi i do dziś to właśnie tam leży większa część miasta. W południowej części znajduje się rzeczny port przeznaczony głównie dla tratw i płaskodennych łodzi, trzy karczmy (“Trofiejna”, “Portowa” i “Flisacka), oraz dużych rozmiarów targowisko, na którym organizowane są regularnie jarmarki dla wszystkich okolicznych osad. W miasteczku można znaleźć warsztaty wszystkich typowych rzemieślników, nie ma jednak ani jednego medyka, uzdrowiciela czy zielarza.
W północnej części znajduje się wybudowany po wojnie zamek strzegący mostu łączącego obie części miasta. Sam most ma duże znaczenie strategiczne i handlowe. Jest główną arterią łączącą Północ z Południem i w dużej mierze odpowiada za bogactwo miasta obdarzonego przez Foltesta prawem składu.

O co chodzi

W Kagen rzeczywiście źle się dzieje. Jakiś rok temu córka Trygwarda – Jasenka, potwornie zachorowała. Żaden okoliczny medyk, czy zielarz nie mógł jej pomóc, a dziewczynka niknęła w oczach. Jasence pomógł dopiero Vessen z Mariboru – czarodziej. wyleczyć dziewczynki, potrafił jedynie ulżyć jej w cierpieniu. Jego zdaniem choroba była tak naprawdę klątwą i trzeba było znaleźć sposób na jej złamanie. Od roku Vessen mieszka więc w Kagen, uśmierza bóle dziewczynki i próbuje znaleźć sposób na klątwę, biorąc za to naprawdę horrendalne pieniądze.
Miasteczko podupada, podniesione podatki i dobrowolne darowizny na rzecz ratowania panienki solidnie nadszarpnęły ekonomię i obronność. Trygward obsesyjnie przejmuje się losem córki tak, że ze sprawiedliwego, ale dość surowego pana stał się tyranem. W utrzymaniu porządku pomaga mu Lekka Chorągiew Wolentarska pod dowództwem kapitan Knuty, czyli naprawdę liczna i dobrze wyposażona rozbójnicza hanza przyjęta na służbę Trygwarda. Jej żołnierze, to “bandyci w mundurach”. Pełnią rolę straży miejskiej w Kagen i bez większego problemu radzą sobie z wymuszeniami i pacyfikacją opornych.
Sytuacja w mieście jest bardzo zła, ale jeszcze gorzej jest z obronnością Zarzecza. Umocnienia są zaniedbane, żołnierze zdemoralizowani i zabiedzeni, napaści na zarzeczańskie wioski nie są niczym dziwnym. Najbardziej lojalni wobec korony żołnierze są na granicy buntu przeciw Trygwardowi.
Cała sprawa ma oczywiście drugie dno. Nilfgaardzki wywiad wiedząc, że wcześniej czy później Cesarstwo znów wybierze się na Północ, postanowił zadbać o słabą obronność Zarzecza i Kagen. Wykorzystano chorobę Jasenki, by umieścić na miejscu siatkę wywiadowczą: agentkę Olgę Verst oraz czarodzieja Ezrę z Geso. Czarodziej ten, jako Vessen z Mariboru, wkradł się w łaski Trygwarda i za pomocą swojej magii utrzymuje dziewczynkę w stanie choroby, a jednocześnie wpływa na samego wojewodę, by pogłębiać jego rozpacz i kierować tego dobrego i rozsądnego w normalnych warunkach człowieka w stronę załamania nerwowego. Olga Verst natomiast, przyjęła imię Adali i zajęła się kierowaniem domem maga. Wykorzystując niską pozycję służącej, a jednocześnie status kogoś, kto ma dostęp i do bogatego maga i do wojewody rozpuściła swoje macki po mieście, by skutecznie rozpuszczać plotki i zbierać informacje. Przy okazji sprowadziła do miasta hanzę Knuty, której lojalność sowicie opłaca.
Lekka Chorągiew Wolentarska jest zbrojnym ramieniem nilfgaardczyków (będąc jednocześniena żołdzie wojewody). Kontrolują lub likwidują ludzi, którzy mogliby zagrozić planom Olgi i Knuty – w tym Jawnutę, który jest głową temerskiej siatki wywiadowczej. Na rozkaz Olgi pozbyli się oni wszystkich, którzy mogliby podważyć diagnozę “Vessena”. Dodatkowo w karczmach przy traktach w okolicy miasta rozstawione są czujki mające pozbywać się medyków i czarodziejów zmierzających do Kagen (Olga wyposażyła Knutę w kilka par kajdan z dwimerytu, żeby łatwiej pozbywać się czarodziejów).
Początkowo Olga miała tylko destabilizować sytuację na Zarzeczu. Teraz jednak ze stolicy przyszła wiadomość, że Temeria pogrąży się w chaosie wojny domowej (bo został już wysłany zabójca, by zabić Foltesta) i można rozpocząć operację oderwania prowincji od Temerii. Dzięki połączonym siłom Knuty i “Vessena” udało się namówić Trygwarda na rozwiązanie kontraktu z ostatnimi lojalnymi żołnierzami. Olga ma zamiar doprowadzić do ich buntu w trakcie jarmarku i krwawo go stłumić rękami Knuty. Przy okazji ma zginąć Trygward, jego córka, a lojalna wobec Nilfgaardu hanza ma zająć strzegący mostu zamek.

Możliwe rozbudowania przygody

  • Klątwa – Jasenka jest rzeczywiście obłożona klątwą rzuconą na nią przez Rojsta, starożytnego leszego żyjącego na Rojstowym Uroczysku, czyli w pobliskich lasach. To zemsta, jaką duch wywarł na Trygwardzie, który zabił trzy druidki służące Rojstowi i kazał wycinać jego lasy, by pozyskać drewno na budowę umocnień. Klątwę można usunąć na trzy sposoby: 1. zabić Rojsta, 2. Trygward może złamać swój miecz i przysiąc, że już nigdy nie będzie walczył, 3. Trygward może poświęcić córkę i oddać ją Rojstowi na wychowanie.
    W tej opcji “Vessen” jest świadomy klątwy. Nie musi też wpływać na Trygwarda. Sama świadomość, że wojewoda osobiście jest odpowiedzialny za chorobę córki, wystarczy, by doprowadzać go do szaleństwa.
  • Zakonnicy Płonącej Róży – jeżeli w drużynie jest czarodziej można dorzucić do przygody dwóch niechętnych czarodziejom rycerzy Zakonu Płonącej Róży podróżujących do Trygwarda. Jeden z nich Humbert z Niemierzy jest przyjacielem wojewody i ojcem chrzestnym Jasenki, drugi – Fritz z Vadeny to świeżo pasowany weteran rebelii w Wyzimie i nienawidzący magów neofita. Zakonnicy to zarówno potencjalni wrogowie (zwłaszcza gdy w drużynie jest postać zajmująca się magią) jak i sojusznicy (są lojalni wobec Temerii i Trygwarda)
  • Knuta z Novigradu – jeżeli w drużynie są postacie o przestępczych korzeniach, można wprowadzić wątek wiążący ich z Knutą, która w tej wersji może być byłą przywódczynią gangu z Novigradu wyrzuconą z miasta podczas kolejnej wojenki między frakcjami. Postacie mogą ją znać, mogły być powiązane zarówno z wrogą jej, jak i sojuszniczą frakcją. Jedno i drugie może być przyczynkiem do różnych ładnych rozwinięć fabuły.

Grę Witcher RPG wydało po polsku wydawnictwo Copernicus Corporation.