Star Wars od Fantasy Flight Games część I

Pierwsza część recenzji Star Wars RPG

“Gwiezdne Wojny” zawsze były bliskie mojemu sercu. Filmy, książki i fandomici powiązani z Gwieznymi wojnami były i są dla mnie bardzo ważną częścią mojego życia. Od ponad dwudziestu lat gram też (z różną częstotliwością ale jednak) w różne Star Warsowe RPGi. Przez ten czas przerobiłem je w wielu wersjach, odsłonach i mechanikach. Głównie były to stare Star Warsy wydane przez West End Games, zwane popularnie “d6” lub “k6”. Oprócz miałem też potwornie nieudany “one-night-stand” ze Star Wars d20, prowadziłem je na mechanice FU, oraz zagrałem przecudowną przygodę u Krzysia Bernackiego na FATE.

Gdy Fantasy Flight Games wydało Gwiezdne Wojny podszedłem do nich z “pewną taką nieśmiałością”. Mimo bycia fanem ich gier z uniwersum “czterdzieski”, wiedziałem też że wydali planszowo-przekombinowaną trzecią edycję Warhammera, która w onym czasie bardzo mi się nie podobała. Dlatego kilka lat trwało przełamanie tej nieśmiałości. W końcu jednak kupiłem podręczniki. A swoimi wrażeniami chciałbym się z wami podzielić.

W trakcie pisania tekst rozrósł się niemiłosiernie. Postanowiłem więc podzielić go na dwie części. W pierwszej przeczytacie co nieco o samych systemach i uniwersum (podejrzewam że je znacie ale mogą tu też trafić tacy którzy niespecjalnie znają SW) i o tworzeniu postaci.
W drugim tekście skupię się na mechanice i wytłumaczeniu kilku zagadnień z nią związanych na tyle by można zacząć grać.

Słowem wstępu

Na Gwiezdne Wojny od Fantasy Flight Games składają się trzy systemy. Ich mechanika jest zasadniczo identyczna i spójna pomiędzy sobą. Z tego powodu można je bez trudu ze sobą mieszać tworząc kampanie między systemami. Dlatego, też zamiast tworzyć trzech osobnych tekstów na temat kolejnych iteracji systemu postanowiłem zrobić jeden, obejmujący wszystkie trzy aspekty RPGa.
Krótko więc wprowadzając w systemy. Każdy z nich zajmuje się innym aspektem uniwersum, proponuje trochę inny styl grania i inne archetypy postaci, pozostając jednak spójną częścią całości.

  • Edge of the Empire (Obrzeża Imperium, EotE) – Gra ta skupia się na przemytnikach, łowcach nagród, najemnikach i kolonistach. Ludziach żyjących “na zewnątrz” konfliktu mających swoje sprawy i swoje życie. Główny nacisk jest położony na “półświatek” i konkurencję pomiędzy organizacjami przestępczymi, ale także na eksplorację nowych światów, budowanie kolonii. W tej grze polecimy na Kessel, by przemycać przyprawę, spotkamy się z huttem by powymieniać obrazy, zagramy w sabacca na naprawdę duże pieniądze na pokładzie kosmicznego liniowca, napadniemy na starożytny skarbiec pełen morderczych robotów Bohaterami są tu postacie takie jak młody Han Solo, Boba Fett, Dengar, Chwewbaca, Booster Terrik i książe Xizor.
  • Age of Rebellion (Era Rebelii, AoR) – System ten skupia się na Rebelii i jej walce z Imperium o wolność, równość i braterstwo. Bohaterami są członkowie i żołnierze Sojuszu Rebeliantów, a gra skupiona jest raczej na szerokim wachlarzu kampanii wojennych, szpiegowskich lub dyplomatycznych. W tej grze za sterami myśliwca stoczymy walkę z imperialnymi TIE, będziemy wyciągać przyjaciół z więziennych planet i ratować niewinnych przed złowrgimi moffami. Bohaterami są tu Leia Organa, Mon Mothma, Wedge Antilles, Jyn Erso, Cassian Andor, Hera Syndulla i Nien Numb.
  • Force and Destiny (Moc i Przeznaczenie, F&D) – Najnowsza z gier skupia się na Mocy, jej użytkownikach i ich rozwoju. Gramy tu generalnie początkującymi użytkownikami Mocy pobierającymi nauki pod okiem Jedi ukrywających się po zniszczeniu Zakonu, bądź znalezionego przypadkiem holokronu. Ostatnimi strażnikami Jasnej Strony Mocy. Gra pozwala też na stworzenie nieco silniejszych postaci, byłych padawanów pamiętających jeszcze Zakon. Tematami gry jest poszukiwanie wiedzy, rozwój osobisty, oraz ukrywanie się i walka z wszystkimi tymi, którzy na Jedi polują, czy to dla idei czy dla pieniędzy. Bohaterami są tu Luke Skywalker, Ezra Bridger, Kanan Jarrus, Plo Koon, Adi Galia, Corran Horn, Kam Sollusar, Obi-Wan-Kenobi i Yoda.

Świat

Do niedawna wydawało mi się też, że wersję filmową widział chyba każdy fan fantastyki. Rzeczywistość prowadzenia rozwiała jednak tę piękną wizję i niektórzy z moich graczy nadrabiają teraz filmy. Pokrótce więc o świecie. Uwaga. Będą spoilery.

O uniwersum Gwiezdnych Wojen napisano już bardzo, bardzo wiele. Kosmiczna baśń wymieszana ze space operą. Statki kosmiczne i magia. Dzielni Rebelianci walczący ze złym i opresyjnym Imperium. Tajemniczy, nawpółmechaniczy Darth Vader, zguba starożytnego zakonu strażników dobra.

Mamy więc świat, którym przez wiele milleniów rządził Senat Republiki. Setki tysięcy planet, w większym lub mniejszym spokoju prowadzące wymianę handlową i niewielkie lokalne wojenki. Świat, który przez ostatnie tysiąc lat nie zaznał większej wojny, pogrążył się więc w gnuśności, samozadowoleniu i korupcji. Mamy tu też Zakon Jedi, trochę samozwańczych strażników pokoju, obrońców uciśnionych. Władają oni magią nazywaną tu Mocą a w szczególności jej Jasnym (białym) aspektem. W ukryciu działają przeciwko nim Sithowie, użytkownicy Ciemnego aspektu Mocy, pragnący przejąć władzę nad Galaktyką.

W pewnym momencie jeden z Sithów – Darth Sidious aka Shiev Palpatine – drogą kariery politycznej zostaje Kanclerzem Senatu. Nikt nie wie, że gra na dwa fronty i przy okazji konstruuje z niezadowolonych z Republiki Konfederację Niezależnych Systemów. Wybuchają Wojny Klonów. Przez kilka lat republikańskie wojsko złożone z klonów, a kierowane przez Jedi wesoło wyrzyna się z droidami Konfederacji. Gdy wojna kończy się, Republika jest potwornie osłabiona, a Senat okazuje się złożony głównie dyletantów lub skorumpowanych szumowin. Kanclerz, kreujący się na męża opatrznościowego wykorzystuje to by obwołać się Imperatorem i przejąć władzę. Jednocześnie wydaje tzw “rozkaz 66” nakazujący klonom wymordowanie Jedi. Maskuje to dobrze przygotowanymi (a fałszywymi tylko z grubsza) dowodami na to, że Zakon Jedi planował przejęcie władzy w Republice. Po stronie Imperatora opowiada się też potężny Jedi – Anakin Skywalker. Przeciągnięty na Ciemną Stronę, a następnie okaleczony przez swojego mistrza zmienia imię na Darth Vader (Darth to przydomek Mrocznych Lordów Sith) i staje na czele krucjaty przeciw Jedi.

Rządy Imperium choć sprawne i skuteczne okazują się też bezkompromisowe i brutalne. Brak posłuchu i bunty karane są represjami, czasem nawet prowadzącymi do wymordowania populacji całych planet jako przykładu dla innych, że nie warto przeciwiać się władzy Imperatora. Dodatkowo xenofobia Imperatora (udzielająca się oczywiście jego urzędnikom) antagonizuje przeciw Imperium prawie wszystkie rasy będące jego częścią. Rodzi to oczywiście opór. Pojawia się kilka grup rebeliantów walczących z opresją Imperium.

Formy oporu są różne od “kawiarnianych rebelii”, przez walkę polityczną, szpiegowstwo, sabotaż imperialnych fabryk i instalacji, aż po zwyczajny, często poimperialnemu brutalny terroryzm. W końcu grupy te łączą się w Sojusz dla Przywrócenia Republiki i dzięki współpracy pomiędzy różnymi grupami rebelia może stać się Rebelią, czyli zorganizowaną walką zbrojną.

Dzięki Mocy i skuteczności swoich pilotów Rebeliantom udaje się zniszczyć najpotężniejszą stację bojową Imperium – Gwiazdę Śmierci. Wtedy też zaczyna się otwarta wojna i wtedy też zaczyna się akcja gry.

Ci którzy znają filmy wiedzą jak dalej toczy się historia. Dla nas wystarczy jednak przerwać tutaj.
Mamy więc potężne i opresyjne Imperium podobne nieco do nazistowskich Niemiec. Mamy walczących z nim Rebeliantów. Mamy półświatek przestępczy toczący własne konflikty, czasem współpracujący z jedną ze stron, czasem grający dla siebie. Mamy ukrywających się Jedi i Vadera ścigającego ich wraz z Imperialną Inkwizycją. Dziesiątki tysięcy planet, dziesiątki tysięcy opowieści. Wielki żyjący świat, targany największym konfliktem jaki znał od millenium.

Tworzenie postaci

Tworzenie postaci w Star Wars od FFG jest dość klasycznym tworzeniem punktowym. Na początku wybieramy rasę. Licząc wszystkie systemy i dodatki do nich ras tych jest kilkadziesiąt. Może być to problem dla kogoś kto dopiero zaczyna swoją przygodę z Gwiezdnymi Wojnami. Na szczęście każdy z podręczników głównych oferuje ich tylko osiem i każdą z nich opisuje na tyle przyzwoicie, że bez trudu można poczuć klimat grania nią. Następnie wybieramy jedną z dostępnych karier. Ich w każdym z podręczników jest sześć (co daje nam po prostym dodawaniu sumę osiemnastu karier) a następnie startową specjalizację naszej postaci. Tych z kolei jest od 3 do 6 w zależności od tego czy dana klasa miała już swój dodatek. Daje nam to dużą ilość specjalizacji, na szczęście w trakcie gry nie musimy skupiać na jednej z nich ale możemy dokupowywać nowe i włączać je w opowieść o naszym bohaterze. Kariera i specjalizacja sugerują to kim jest nasza postać fabularnie. Wiele specjalizacji jest mechanicznie podobnych, czasem różnią się tylko fluffem za nimi stojącym.

Kariery z Edge of the Empire

  • Bounty Hunter (Łowca Nagród) – postać specjalizująca się w poszukiwaniu i łapaniu istot za których wyznaczono nagrodę. Zawsze znajdzie się osoba, którą trzeba znaleźć i za pieniądze doprowadzić do zlecającego. To czy jest winna jest tylko sprawą opcjonalną.
  • Colonist (Kolonista) – postać mieszkająca na jednej z odległych kolonii galaktyki. To pragmatycy, których celem jest utrzymanie swoje kolonii, zapewnienie jej samowystarczalności.
  • Explorer (Podróżnik) – postać podróżująca po dzikich lub zdziczałych planetach specjalizująca się badaniu i ich i poszukiwaniu skarbów. Podróżnicy żyją z odkrywania nowych planet, szlaków i wyciągania z tego zysku. Zawsze gna ich do przodu i nigdy nie lubią siedzieć w jednym miejscu.
  • Hired Gun (Najemnik) specjalista od czynienia krzywdy innym na wiele różnych sposobów, były żołnierz, najemnik, specjalista w walce, a także w dowodzeniu. Mięśnie i siła przełamująca idealnie sprawdzająca jako wsparcie grupy.
  • Smuggler (Przemytnik) – najlepsi piloci zajmujący się przewożeniem nielegalnych towarów, cwaniacy, rewolwerowcy i szulerzy. Cwani i wygadani obywatele galaktyki. Nie ma dla nich miejsc do których nie da się dotrzeć towarów, których nie da się przewieźć i ludzi, któych nie można urobić
  • Technician (Technik) – specjaliści od naprawy, konstruowania i modyfikowania sprzętu, bez nich statki kosmiczne psułyby się tuż po starcie a najemnicy i łowcy nagród rzucali w siebie kamieniami.

Kariery z Age of Rebellion:

  • Ace (As) – najlepsi piloci Rebelii, Ci, którzy za sterami myśliwców i pojazdów naziemnych walczą z pilotami Imperium. Szaleńcy, którzy w swoich niewielkich łupinkach walczą z potężnymi okrętami wroga.
  • Commander (Dowódca) – ludzie, którzy dowodzą zadaniowymi grupami Rebelii, kapitanowie okrętów, dowódcy komandosów i grup wywiadowczych działających na planetach. To oni są mózgami wszelkich operacji Sojuszu.
  • Diplomat (Dyplomata) – istoty zajmujące się pozyskiwaniem nowych sojuszników i zaopatrzenia dla Rebeliantów. Walczą słowem a nie blasterem. Znają meandry Imperialnego prawa i to często dzięki nim akcje kończą się sukcesem.
  • Engineer (Inżynier) – Na wyposażeniu Rebelii znajduje się olbrzymia ilość często psującego się sprzętu. Bez tych dzielnych mężczyzn i kobiet Sojusz już dawno przegrałby swoją walkę z Imperium. Dodatkowo, jeżeli planujesz coś wysadzić to też zaprosisz do pomocy Inżyniera.
  • Soldier (Żołnierz) – Podstawa Sojuszu. Dzielni bojownicy o wolność i sprawiedliwość, przelewający krew w setkach bitew. Komandosi, polowi medycy i snajperzy, bez których walka z Imperium Zła nie byłaby możliwa.
  • Spy (Szpieg) – spece od najbrudniejszej roboty, mistrzowie przebrań i aktrostwa, slicerzy i zwiadowcy. Nie wahają się złamać prawa tylko po to by Sojusz mógł otrzymać potrzebne informacje. Bez nich Rebelia byłaby ślepa i głucha. Nawet jeżeli moralność jest dla nich tylko opcją.
  • Recruit (Rekrut) – początkujący Rebelianci, którzy nie wybrali jeszcze swojej specjalizacji. Szkoleni są aby poznać wszystkie aspekty działania dla Sojuszu, jednak jeszcze nie są na tyle doświadczeni by wybrać własną drogę.

Specjalizacje z Force And Destiny:

  • Consular (Konsul) – Jedi wybierający tę karierę kroczą drogą harmonii i dyscypliny. Starają się unikać konfliktów i je zażegnywać. Są świetnymi filozofami, uzdrowicielami i poszukiwaczami wiedzy. Specjalizują się też w VI formie szemierczej – Niman
  • Guardian (Strażnik) – Ci Jedi wybierają odpowiedzialność i współczucie. Są dowódcami, strażnikami prawa i obrońcami, wokół których roztacza się aura autorytetu. To ich wysyłano gdy zagrożone było bezpieczeństwo Republiki. Specjalizują się w III formie szermierczej – Soresu
  • Mystic (Mistyk) – Ci Jedi wybierają ścieżkę zgłębiania tajemnic Mocy i starają się jak najmocniej uczulić na jej działanie. Szukają w Mocy wskazówek dotyczących tego jak maja postępować. Są wieszczami i doradcami. Specjalizują się w II formie szermierczej – Makashi
  • Seeker (Poszukiwacz) – Jedi specjalizujący się w tej scieżce wybierają życie w dziczy, poza granicami cywilizacji. Moc traktują utylitarnie, jako jedno z ich narzędzi. Są świenymi tropicielami i myśliwymi. Specjalizują się w IV formie szermierczej – Ataru
  • Sentinel (Strażnik) – Ci Jedi specjalizują się zdobywaniu informacji i wykorzystwaniu ich dla dobra ludzi. Są świetnymi szpiegami i detektywami doskonale odnajdujący się w półświatku. Mają też doskonałą rękę do maszyn i konstruowania sprzętu. Specjalizują się w V formie szermierczej – Shien
  • Warrior (Wojownik) – Ci Jedi trenowani są do walki, niegdyś w obronie zakonu, dziś w obronie towarzyszy. Często sięgają po brutalniejsze i bardziej pragmatyczne środki niebezpiecznie zbliżając się do Ciemnej Strony. Specjalizują się w I formie szermierczej Shii-Cho

Dodatkowo w zależności od tego w jaką grę gramy wybieramy dodatkowo Obligation (Zobowiązanie, czyli coś co naszą postać prześladuje albo coś z czym byliśmy w przeszłości związani, cecha pochodzi z EotE) Duty (Służba, dodatkowe zadania jakie wykonujemy dla rebelii poza tymi związanymi z przygodą, cecha z AoR) i Morality (Moralność, cecha zarządzająca tym po której stronie Mocy jesteśmy i w którą zmierzamy w trakcie przygód, cecha z F&D). Cechy te pomagają w tworzeniu wątków pobocznych na sesjach związanych z postacią naszego bohatera.

Dodatkową i całkowicie opcjonalną możliwością (bo wielu MG preferuje inny sposób tworzenia historii postaci) jest wybór bądź backgroundów, czyli pochodzenia i innych rzeczy które zdeterminowały to że jesteśmy tym kim jesteśmy.

Po wybraniu rasy, kariery i specjalizacji dostaniemy jeszcze pewną pulę punktów za które możemy rozwinąć naszą postać. Możemy podnieść za nie nasze charakterystyki i umiejętności, wykupić ścieżki Mocy (o ile możemy nią władać) oraz atuty z naszego drzewa specjalizacji. Początkująca postać nie jest specjalistą, ale nie zabija się też o własne nogi.

Przy tworzeniu postaci powinniśmy pamiętać, że wybór rasy jest bardzo ważnym gdyż determinuje on nasze startowe charakterystyki. Dobrze przemyśleć ten wybór by nie wybrać rasy, która jest słaba we współczynniku, który jest kluczowy dla naszej preferowanej kariery Brutalna prawda jest taka, że punktów na start nie jest jakoś bardzo dużo i ciężko jest wyciągnąć słabą statystykę do mocnej. Nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie żeby się uprzeć i wziąć “trudną” kombinacje, ale należy pamiętać, że podnoszenie potem charakterystyk za PDki jest cokolwiek trudne.

Oczywiście w trakcie tworzenia drużyny nic nie stoi na przeszkodzie by brać kariery z różnych systemów. Przecież Han Solo był postacią z EotE, a grał z drużyną z AoR, a Luke zaczynał w AoR a potem znalazł sobie karierę z F&D. Polecam jednak naradzenie się w grupie (nie wyłączając MG) czy i jakie kariery łączyć by drużyna nie rozpadła się po pierwszej sesji, albo żeby połączenie ich nie było niemożliwe. Przejścia pomiędzy karierami i fabularne zmiany postaci mogą być całkiem ciekawym materiałem na przygody, wątki i

Jeżeli chodzi o tworzenie postaci to z całego serca polecam świetny i darmowy kreator dostępny w sieci i zrobiony przez gościa ukrywającego się pod nickiem OggDude. Ułatwia on pracę naprawdę wykładniczo. Dzięki niemu postać gotowa jest już po kilku minutach i bez trudu można rozważać jak zmiany wprowadzane zmiany wpływają na postać. POLECAM.

Tak kończymy pierwszą część tekstu. W drugiej znajdziecie mechanikę. Opowiem też dlaczego warto grać w Gwiezdne Wojny w ogóle a w SW od FFG w szczególności. Drugą część możecie przeczytać TUTAJ. Trzecią, poświęconą konwencji, kampaniom i temu czemu warto zagrać w Gwiezdne Wojny znajdziecie TUTAJ.

Edge of the Empire oraz Age of Rebellion powstały w realiach starego kanonu zwanego dziś Legendami. Force and Destiny pisane było jeszcze w starym kanonie, ale wydane już mordzie jaki Disney dokonał na expanded universe łączy więc, a raczej stara się łączyć, oba kanony. Pisząc, odwoływał się będę częściej do Legend, bo są one moim zdaniem lepsze.

Gra wydana przez wydawnictwo Fantasy Flight Games